lördag 12 april 2014

2009 Castello dei Rampolla Sammarco


Castello dei Rampollas 2008 Sammarco var ett av de viner som satte tydligast avtryck hos mig förra året. Klart som tusan man vill smaka den nysläppta nollnian. Det ryktas att producenten i och med denna årgång tagit steget fullt ut till uppfostran i enbart amforor och cementtankar, men nog finns det en gnutta ek här? Eller är det helt enkelt så att de här tonerna av ljus tobak och kryddor hör till själva cabernetdruvan? Alldeles oavsett finns det inget som kladdar, nyckelordet är renhet.

Den här årgången bjöd på lite varmare betingelser än nollåtta, och som så ofta i varmare år finns det initialt en diskret liten volatil känsla i frukten. Annars handlar det mest om nyklippta örter, blå blommor, och skinande rena drag av cassis och körsbär. Lite kött och jord skänker ytterligare komplexitet. Det känns oerhört cabernettypiskt, även om det finns lite sangiovese och merlot i blenden.

I munnen bjuder årgången på tillgänglighet; det här fungerar utmärkt att dricka redan nu med lite luftning. Skönt tryck i frukten, samtidigt som syrorna har en rätt italiensk men ändå avrundad karaktär och helhetsintrycket är ganska svalt. Under frukten finns ett smaskigt rövarband av finkalibriga och välsvarvade druvtanniner som jobbar utmärkt med köttbitarna på tallrikarna. Eftersmaken är lång med fokus och fräschör.

Som jag sade förra året - det här är väl ungefär så långt man kan komma från nidbilden av en anonym, sönderekad Super Tuscan. Det är ärligt, välgjort och gott i en oerhört försiktig och respektfull stil. Inte riktigt samma omvälvande upplevelse som nollåttan, men smaskens som det är redan nu.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror man har halverat tiden på fat sedan 07. Sedan gör man en annan speciell sangiovese på amfora tror jag. Mvh Karl

Anonym sa...

Franko

Jag har gått i ett år och väntat lite på denna nya årgång. Jag gillade verkligen 2008:an och tycker den helt klart var (är) värd sitt pris. Jag har naturligtvis läst vad du skriver men, om man ska dra det till sin spets, vad anser du om 2009:an? Är det bara att slå till på några flaskor?

Vänligen

/Joachim

Frankofilen sa...

Joachim - inte riktigt på samma nivå, men gillade du 08 lär du gilla den här. Riktigt skön cabbe man inte vill missa, finns inte så många sådana här viner.

Anonym sa...


Franko

Det var det jag ville höra! :-)

/Joachim