onsdag 9 april 2014

2005 Domaine la Barroche Pure


Dricka eller inte, det är frågan? 2005 Pure har inte så väldigt många mognadstoner, även om det finns en del kirsch och fikon bland örterna, tången, hallonen, lakritsen och köttsafterna. Men å andra sidan verkar jag gilla vinet lite mindre för varje gång jag dricker det. Den här flaskan känns trots allt rätt tung och eldig, utan den elegans jag upplevde när vinet och frukten var yngre. Visst finns det både syror och tanniner, och det är fortfarande en rätt imponerande och tämligen traditionell upplevelse med ett väldigt tydligt ursprung, men någon riktig wow-känsla vill aldrig infinna sig.

Vill man hålla Robert Parker i handen så drack han vinet senast för ett år sedan "The 2005 Barroche Pure is a treat to drink whether from a regular bottle or a magnum. It has been one of the most consistent 100-point wines I have ever tasted... Full-bodied with 15% plus alcohol, this profound effort is one of the all-time great Châteauneuf-du-Papes I have ever drunk. However, I do not think it will be particularly long-lived, so lucky owners are advised to drink it now."

Dricka eller inte som sagt. Kommer vinet att komma tillbaka eller är det ett sluttande plan härifrån? Ser man till nollfyran så påbörjade den en tydlig utförsbacke redan för några år sedan. Och grenache är kanske inte den mest lagringsdugliga druvan därute. Men 2005 är förstås en annan årgång med en annan stoppning. Sista flaskorna får nog ligga lite till, men med nedskruvade förväntningar. Någon annan som smakat på sistone? Mina Vinare - är du kvar därute?

8 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Alltså farbror Parker... först påstår han att vinet ska utvecklas väl till 2027 och några år senare tror han inte alls att det ska bli särskilt långlivat? Ett "consistent 100-point wine" ska väl ändå ha bättre livslängd än nio år, om sådana viner ens existerar i sinnevärlden? Skojar han eller?

Ett problem här kan vara kallmacerationen som blåste upp frukten initialt. Missade man frukttåget är det nog bara att vänta lite till... eftersom det inte finns några tydliga mognadstoner än.

Ett värre problem är smaklökar på drift ;)

Henrik sa...

Gaaaaaah!
Det är klurigt det här, men jag börjar mer och mer tro att grenache ska stagas upp av mourvedre, cinsault och kanske lite syrah - eller drickas ungt.
Farbror Bobs visdomar brukar ju gå ut på att dricka före 5 eller efter 10 när det gäller CH9, så, vem vet?
Det här är hursomhelst en signal till att det är lika bra att ge 2009 och 2010 en kork i fontanellen snart.

Petter sa...

Har du börjat få grepp om 2005-årgången? Det fanns ju ganska många lagringsobjekt initialt, men det kanske börjar öppna upp sig nu. Vad tror du om en sån som Quet, dricka eller vänta?

Frankofilen sa...

Saker som 05 Pégau och Clos des Papes låter jag ligga lite till. Sneglar på Vieux Télégraphe. Dricker Bosquet. Man kan nog ge sig på en hel del nollfemmor. Fast Quet har jag ingen aning om... ;)

Anonym sa...

Har en 2010:a i källaren och jag har funderat på att korka upp den vid ett celebert besök i sommar men är rädd för att vinet är på väg in i tunneln. De är kanske ingen större risk att så är fallet eller? Jag gillar intensiv frukt och lite tanniner stör inte.

Anonym sa...

Petter: Quet 2005 har jag i källaren och jag väntar minst ett år till innan jag öppnar den. 2009:an har jag provat men den var inte imponerande idag men den lär bli betydligt bättre. Tror Quet 2009 och troligen även 2005 är ett vin man dricker efter minst 10 år. Ingen inställsam frukt eller dylikt massor av beska tanniner i 2009:an.

Frankofilen sa...

Hej Anonym 1!
Ber om ursäkt för mycket sent svar, missade din kommentar av nån anledning.

Har inte smakat 2010 Pure, men tiorna generellt upplever som rätt tättvävda och tanniska i behov av lagring. Fast någon tunnel i sommar tror jag inte du skall vara rädd för, en del luft borde få igång det här grenacherena vinet. Återkom gärna med rapport om du korkade upp..

Anonym sa...

Jag provade Pure 2010 nyligen och det var onekligen et fruktdrivet vin. Som en hybrid mellan en drink baserad på exklusiv jordgubbslikör med mint och mörk choklad och ett eldigt kvalitetsvin. Alkoholen spretade lite men vinet var mycket bra utan tvekan. Undrar vad som händer med tiden? Vinet känns så fruktdrivet att alkoholen kanske spretar ännu mer om 4-5 år när frukten har lagt sig. Ett supervin om man verkligen gillar stilen jag hör inte till den gruppen.