fredag 16 augusti 2013

2008 Vajra Barolo Albe


Dags för omprovning i lugn och ro av den nysläppta årgången av Vajras Barolo Albe som tyvärr inte riktigt övertygade för några veckor sedan. Den här gången är förväntningarna mer sansade, kanske spelar det in. Just den här flaskan tar hur som helst direkt ut en mycket högre höjd i glasen, med mer parfym och nyanser. Det rör sig om rätt klassiska grejer med blommor, rönnbär, kärniga körsbär, menthol, örter. Smaken är slank med friska syror och ett nätverk av finkalibriga tanniner. Rätt skön sval munkänsla som dock fortfarande präglas av en del ungdomlig bitterhet. Eftersmaken hänger kvar en skaplig stund till kvällens pastarätt och bjuder

Den här gången blir det inget mruttande. En god och hederlig barolo normale i traditionell skrud som jag gärna dricker igen och som utan tvekan försvarar sin plats i monopolets ordinarie sortiment. Fast precis som senast har jag väldigt svårt att från min enkla horisont se de 93 respektive 94 poäng som Galloni och Wine Spectator hittat. Det är gott i en rätt skön stil, men några fyrverkerier på den nivån infinner sig inte. Låt se vad som händer med lite lagring.

5 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Känns som slutet på Sopranos.

..."och bjuder"... och så blir det bara svart.

Uppmaning till läsaren att haffa en flaska och fortsätta själv hemma?

ps. teckenverifikationen lyder "USARock". Snyggt fixat!

Frankofilen sa...

hehe, den jäkla touchpaden. Lyckades radera sista meningen när jag skulle göra sammanfattning. Men nu får det vara så där ;-)

Har ni provat om vinet på hemmaplan?

Finare Vinare sa...

Nä, inte än. Men din post var en bra påminnelse!

Mer om slutet i Sopranos, kolla här:

http://masterofsopranos.wordpress.com/the-sopranos-definitive-explanation-of-the-end/

MartinW sa...

Haha! Läste igenom Sopranos-länken, mycket nöje även om jag måste tillägga att en hel del av min lördag försvann. Och då finns det alltså de som tycker att vinecensioner kan bli långrandiga! :)

castor fiber sa...

Kul läsning. Testade själv första flaskan -08 i Måndags, kunde inte alls jämföras med -07 då jag ffa tyckte alkoholen visade sig mycket tydligare och den tidigare komplexiteten fanns inte där. Testades ånyo igår efter några dagar i kylen: samma intryck.
Förhoppningsvis är det som du säger: för höga förväntningar.
Blir till att prova igen även för mig, inte minst efter att ha läst denna post.
Väl mött!