onsdag 7 augusti 2013

2004 Mitolo Shiraz Savitar


Jag har alltid gillat Mitolos 2004 Shiraz Savitar. Kanske inte lika mycket som Robert Parker med sina 98 poäng; det här är i mitt tycke inte på den absoluta toppen av vinvärlden men ändå gott så det räcker i den här fläskiga stilen. Efter någon timme i karaff väller det fram en stor doft av björnbär, lite rökiga fat, aprikospuré, anis och en planka från bastubänken. På toppen dansar lite violer, tobak och halstabletter med eukaluptys. Smaken är smooooooth med viss svalhet trots all fruktmognad och lite saltlakrits i svansen. Rätt fin munkänsla får man säga, med naturlig känsla i syrorna och utan besvärande brännande hetta trots en hel del tjong.

Fanken vet om här egentligen har hänt så mycket sedan jag först smakade vinet för över sex år sedan. Det finns lite begynnande mognadstoner av farinsocker, och på något sätt har helheten faktiskt blivit en smula mer enkelspårig och rakt på sak, men samtidigt finns inga tecken på att vinet är på väg att vika ned sig. Hur ter sig vinet om tio år? Vem vet, det här var sista flaskan. Alla har givit stor njutning.

2 kommentarer:

Korkdragaren sa...

Den där flaskan har jag lite "otäcka" minnen av, rejält senskördad (vilket anges på baksidesetiketten som nån slags positiv angivelse?!).
Men olika smak gör bara vinvärlden mer intressant.

Förra posten med BdP är mer i min smak, de börjar bli väldigt trevliga. Balanserad klassisk stil.

Frankofilen sa...

Hehe, jo jag minns hur du reagerade på det här vinet ;)