fredag 31 maj 2013

2010 Château Poujeaux


Saker man lär sig av att dricka 2010 Châteaux Poujeaux:

1. De kommande decennierna kommer vinälskare att roa sig med att hälla 2009 och 2010 Bordeaux i parallella glas och jämföra årgångarna.

2. Med nollnian i färskt minne vete katten om jag inte föredrar årgång 2010 av de här slottet. Bättre syror, svalare munkänsla, bättre skärpedragning i frukten. Men vi kan väl höras igen de där kommande decennierna.

3. Det blir svårare och svårare att skilja Bordeaux från Kalifornien. Där jänkarna ofta går mot svalare uttryck  och mer egensinniga vildhjärnor handlar Bordeaux nuförtiden mer om viner stöpta i samma form med skinande ren frukt, högre fenolisk mognad och ett helproffsigt vinmakande med alla investeringar gjorda.

4.  Jag säger inte att det nödvändigtvis är dåligt, men jag undrar samtidigt om inte något gått förlorat. Det var snudd på en chock att smaka exempelvis 1998 La Demoiselle de Sociando-Mallet på den lysande finewines.se-mässan nyligen. Sådan slank, smågrinig, stallig Bordeaux görs knappt längre.

6. Samtidigt finns många av de bordeauxmarkörer man vill ha på plats i det här vinet - cassis, fuktig jord, salmiak, tobak, kryddor. Och så lite parfymerade blomtoner på toppen.

7. Som marknaden ser ut levererar fortfarande Poujeaux sköna grejer för en trehundring om man vill dricka Bordeaux.

8. Men - och jag hatar att säga det - jag går inte riktigt igång på det här. Det är klart gott, men känns samtidigt för polerat och tillrättalagt. Vill jag ha maffig cabernet levererar Kalifornien skönare, vildare grejer.

9. En flaska får ligga till sig, men det blir inte påfyllning även om vinet finns kvar.

4 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Nä, det är verkligen inte ofta nuförtiden man får anledning att para ihop ordet "bordeaux" med orden "kärlek" eller "fascination". Snarare hamnar man med duon "bordeaux" och "funktion".

Vilket i och för sig också fyller ett behov.

Anonym sa...

Jag vill verkligen inte förlora min till kärlek till Bordeaux!! Har inte provat några 09 eller 10 men har ett 30-40 tal av vardera. Drack Artemis 09 från Stags Leap igår och tyckte om den men tyckte kanske att bordeauxs strama lite kärva stil passar mig bättre. Hoppas verkligen att mina 09 och 10 ska leverera om så där en 7-8 år. Nu till en annan fråga till samtliga nätets vinnördar! Öppnade nyss en 2004 Barolo Giovanni Corino vigna giachini. Ut kom en dryck med nyans av brunt och smak av sherry. Vad har gått fel? Har några 2006: or av samma. Orolig! Sitter nu och tröstar mig med 2004 Barolo Massolino. Den visar mig förståelse och gör mig på gott humör igen ;-)

Martin P

Henrik sa...

Risken finns ju att det är så jäkla enkelt att en bra Bordeaux behöver 10-30 år ...
Nu har jag inte provat mer än någon enstaka tämligen enkel 2010, men de känns något mindre ogenomträngliga än de 2009:or jag provat.
Men ändå, personligheten, det lite strama och kärva, man får hoppas att det kommer om X år. Drack en Ch Maucaillou 2000 för inte så länge sedan, och ska man ge sig in i poängtrösket var det väl 89-90, men den var ändå speciell och så jävla Bordeaux. Kanske inte riktigt fascination, men ändå mer kärlek än poängen antyder.

Martin P: Rimligen måste det ha varit något fel på din kork, för det där låter ju som oxidation och det ska sannerligen inte en Barolo för 2004 ha råkat ur för redan. Inte cork taint, men korken måste helt enkelt ha släppt in för mycket luft - gissar jag. Betryggande att höra om Massolinon.

Niklas Jörgensen sa...

Kloka ord och värda ha i bakhuvudet när man köper BDX idag. Tycker också det blivit lite väl polerat bland flertalet viner. Däremot så är det skillnad på BDX och BDX. Det finns fortfarande en uppsjö av mindre kända producenter därnere, som levererar precis det många anser är så typiskt för regionen.

Jag tror däremot på 2009! Tror det här blir hur stort som helst! Fast det jag provat från 2010 är inte illa det heller, 2008, 2009 & 2010 känns som trilogin 1988-1990, bara så mycket bättre på alla sätt och vis.

MVH

Niklas