fredag 16 november 2012

2010 Brunel Les Cailloux


Om man skulle visa vad Châteauneuf-du-Pape handlar om för någon som aldrig smakat ett vin därifrån vore Les Cailloux ett bra exempel. Här brukar man få skolbokstypiska doser av hallon- och körsbärsfrukt, lakrits, kött och läcker garrigue. Nej, det är kanske inte den största och bästa châteauneufen, men den är väldigt, väldigt god och kommer i en lättbegriplig och tillgänglig men ändå komplex skrud. Det här är ett av mina favoritviner som alltid brukar leverera och som jag försöker köpa i alla årgångar.

Den purfärska tian är inget undantag. Ung förstås, men inte förbjudande så efter en liten stund i karaff. Doften fullkomligt osar södra Frankrike. Den här årgången tycks lite extra köttig och blodig, med kanske lite mer mörker än i vanliga fall även om massor av blommor och ljusa kryddor gör sitt bästa för att lätta upp. Och så finns den där kombinationen av koncentrerad täthet och riktigt höga syror som börjar kännas så typisk för den här lågavkastande årgången. Munkänslan är klart frisk trots en hel del kraft. Skönt nafs från tanninerna i svansen. Ruskigt gott redan nu, men ännu bättre om bara några år. En ren njutning, precis som vanligt med det här vinet.

PS. Inköpt via Ferm Sélection. 279 pix inkl frakt och svensk skatt.

6 kommentarer:

JW sa...

Mmm Cailloux...Högintressant. Vet du om mr Ferm levererar utanför Sthlm?
PS Lyssnat på din Spotify-jazz-blandning. Inte alls dumt även om jag gillar när Coltrane sticker ut i rymden...DS

Chris sa...

Bäste Franko,

Jag håller helt med dig.

Detta är ett sanslöst bra vin som förtjänar mer beröm än vad det brukar få av den store rhônekännaren. André Brunel är inte särskilt känd varken i Frankrike eller internationellt, men det tycker jag han borde vara. Les Cailloux, serverad vid en något lägre temperatur, är helt enkelt ett högklassigt exempel på bra Chateauneuf.

//Chris

Frankofilen sa...

God morgon på er!

JW - tidigare var det så, men det är visst lite förändringar på gång så just nu vet jag inte. Enklast är att dra iväg ett mail och fråga (ferm snabel-a orange.fr)

Chris - om du med "den store rhônekännaren" menar Parker så får man väl ändå säga att han brukar ösa en del kärlek över Brunel? Fast det passar mig rätt utmärkt att vinerna inte är sönderhajpade...

Finare Vinare sa...

Låter gott! Skönt med en tidig rapport som bekräftar att 6-packet kommer landa rätt även hemma hos oss...

Henrik sa...

Mmm, låter grymt. Traditionell C9P från god årgång brukar hamna rätt i min mun, så jag tog också ett 6-pack från Ferm - leverans snart, hoppas jag ...
Jag brukar föredra röda laget i C9P, men finns syror, blommor och kryddor funkar the dark side väl också.

Frankofilen sa...

tror nog ni kommer att kunna tvinga i er det här vinet ;-)