tisdag 27 april 2010

2007 Domaine Lacroix-Vanel Fine Amor


Svisch! Dags att sopa bort vinterdammet från smaklökarna. I takt med att vårsolen tinar upp stelfrusna, bleka svenska kroppar känner jag hur smakpreferenserna ändras. Bort med tunga, ekade vinterviner och fram med lättare, tanklagrade. Ge mig sprittande unga syror och läskande slankhet. Ge mig en tallrik ostron, ett glittrande hav och en riktigt mineralig Muscadet sprungen ur appellationens bästa granitjordar. Ge mig en firre nyss uppdragen ur vattnet och en Chenin Blanc från Loiredalen med syror som gör ont. Varför dricker jag inte mer Chenin Blanc? Ge mig en blekorange rosé från hjärtat av Provence till en matig sallad med oliver och sardeller när middagshettan dallrar runt parasollet. Ge mig en kyckling, helstekt med olivolja, örter och rotfrukter i en ljummen kväll med lavendeldoft i luften och ett hederligt franskt tjut i glasen. Inte? Ge mig åtminstone en tanklagrad bonnig sydfransos fast det nu blivit så kallt på balkongen att man måste ha jackan på sig...

2007 Fine Amor uppfyller önskningen med råge. Fin nollsjuefrukt som av en skål nykrossade skogsbär, och så en lite överraskande mosad persika på toppen. Vidare järnfilsspån, jord och bondgård - ingen tvekan om att det är ett organiskt vin i glasen, den där biokaraktären tycks gå över appellationsgränserna. Kryddor, örter och bark rundar av tillsammans med lakrits. Det här blir bara bättre och bättre med flera timmars luftning.

Dags att smaka - oj vem har tömt mitt glas? Smack, det var värst vad det här vinet rinner ner. Underbart läskande med klockrena syror och strålande balans. Det finns en del struktur under frukten, inte minst från de 40 procenten Syrah, men i nuläget dominerar nollsjuefrukten och munkänslan är ganska mjuk. Bra lyft i slutet och en intresseväckande knivsudd kärnbitterhet bland eftersmakens kryddor och salmiak. Karaktär och klass med skön klunkbarhet från epoxytankens häxmästare. (90)

PS. Jag var själv sent ute, men vinet finns fortfarande att beställa från Vinik om man är intresserad. Och gör gärna ett virtuellt besök hos en intellektuell artisan-vigneron.

3 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Vilka vårkänslor - och vilket sammanträffande, vi klunkade också Fine Amor igår. Ren kärlek, precis som sist, med massor av frisk lavendel på toppen.

Förresten, det var någon som antydde att vi låg ett par poäng för högt på Viniks viner... du och vi tycks i alla fall vara rätt så överens om den här....

Vinosapien sa...

bra skrivet!!
drickbarheten personifierad...känns som om flaskans innehåll är bra mycket mindre än 75cl...skönt att vi har några kvar.

gissa om man blev sugen på ostron efter din goa inledning;)

Niklas Jörgensen sa...

Hellre ett par poäng för högt än 15-20 pinnar för lite som vissa antytt om RP's 2006 Clos de Tart betyg :-)