tisdag 26 januari 2010

2007 Windsor Sonoma CS Alexander Valley


Södra Rhônedalen verkar inte ha varit ensam om att drabbas av lysande förutsättningar under 2007. Allt mer pekar på att Kalifornien gjort nästan samma home run. Cabernet, pinot, zinfandel eller chardonnay tycks inte spela någon roll, 2007 var årgången som fixade det mesta. Plocka när du vill, liksom. Man får hoppas att några av vinerna letar sig hit vad det lider, just nu känns det ovanligt ont om goda jänkare på monopolets hyllor. Ikväll smakar vi ett budgetalternativ som just bytt årgång.

Windsor Sonoma har inte mindre än fyra viner i ordinarie sortimentet, alla med liknande etiketter. Kvällens vin hämtar druvorna från Alexander Valley i nordligaste delen av Sonoma. Vinmakare är Marco Di Giulio som tidigare arbetat hos Lokoya, och uppfostran skedde under tjugo månader i till hälften nya franska fat.

2007 Windsor Sonoma Alexander Valley öppnar med en något suddig och ofokuserad doft av frukt och fat. Visst känns det att vinet är purungt, och någon timmes luft hjälper vinet att finna fokus. Fram träder mer tydliga men något syltiga cabbedrag av svarta vinbär tillsammans med plommon och björnbär. Vidare lite tobak och örter, och så en stilstudie av unga, fortfarande något råa fataromer: kafferost, kakao, vanilj, fudge, lakrits och kryddor. Ungt och primärt.

Smaken fortsätter på samma tema: fat och frukt. Munkänslan är rätt fyllig och sötfruktig, och helheten utan tvekan Nya Världensk, men den viktigaste beståndsdelen finns på plats: en ryggrad av syror och tanniner som motvikt till all frukt. Och det funkar faktiskt rätt bra, här finns en saftighet istället för slapp tyngd, och gommen kläs ut av en pulvrig strävhet som är ganska skön att sitta och suga på medan eftersmakens fatlakrits och mjölkchoklad klingar ut. Längden är mer än anständig för den här prisnivån och etikettens 14,5% är bra maskerade. Och tamejtusan om det inte tittar fram en liten mineralmolekyl i slutet? Nej, det var kanske fat.

Hur mycket man gillar vinet hänger först och främst på hur stor acceptans man har för den här stilen. Även om det finns många svulligare exempel så är det förstås en riktig jänkarburgare med extra allt. Till kvällens middag - hemlagade jänkarburgare med extra allt - funkar det ganska bra, men jag är ändå inte helt såld och har lite svårt att bestämma mig för hur mycket jag egentligen gillar det. Åtminstone i nuläget känns vinet ganska strömlinjeformat; jag skulle gärna se lite mer personlighet. Samtidigt är det ett steg upp från den obloggade nollsexa vi drack i höstas, och visst finns det en del av den där fina, rena frukten och balansen nollsjuorna sägs präglas av. Jag kommer nog inte att köpa några större mängder, men en flaska framåt sommaren när vinet lugnat ned sig en smula kan nog passa utmärkt bredvid grillen. Någon annan som smakat? (86-87?)

7 kommentarer:

Vintresserad sa...

Kul! Denna har jag funderat på, men bara hittat 06an. Låter som det är värt att leta efter 07an. Det är lika ont om bruks-jänke-cabbar, som det är ont om bruks-borduxer.

Anonym sa...

drack en Honig cab 02,a för ett bra tag sen, men vilket jädra vin. Blev jäkligt impad för det priset. Och snacka om att växa med lagring. sen skall väl 2002 vara en riktigt bra årgång också så det kanske hjälpte till. Det vinet kan jag reka om du inte provat det. Har fakrskt inte sett vinet på systemet sen i årgång 2002, men nu har det plötsligt dykt upp i BS

Fredrik sa...

Jag är också nyfiken på Cali-07:orna, alla tecken verkar peka på en toppårgång!

I fasta sortimentet verkar Bonterra har bytt upp till 2007 men jag har ingen uppfattning om kvaliten. I BS lanserades vid årsskiftet en billigare Napa-Cab i form av Ramspeck, men inte heller den har jag kommit mig för att prova.

Anonym sa...

Jag provade detta vin för någon vecka sedan. Var helt klart nöjd med doften. Smaken däremot börjar bra, man är direkt på plats i Californien med den runda och stora smaken. Men sedan var det tvärstopp, nästan så man blev snuvad. I övrigt har jag samma känsla som du att jag inte riktigt kan bestämma mig, vinet har inte tillräckligt med personlighet (ännu?). Hoppas nästa flaska ger mer.
Mvh
Richard

JW sa...

Intressant. Ja, 2007 verkar vara en riktigt bra årgång i Kalifornien. Vi har provat en rad enklare chardonnay från 07 och intrycket har överlag varit positivt.
I det här prissegmentet (men av annan årgång) kan jag annars rekommendera 2005 Knights Valley Cabernet Sauvignon från Beringer (listad som 2002 i BS men man får 2005). MJ har skrivet en kort notering här; http://caferotsunda.blogspot.com/2009/03/bortamatch-den-25-mars.html
Jag hoppas att även 07:orna av vinet hittar hit. Ha det!

Peer sa...

Kände på mig att det skulle dyka upp en amerikansk nollsjua här ;)

Som vanligt får man kanske ta några dyk i BS, 2007 har ett par representanter där. Men som sagt, mer lär väl dyka upp.

Puteljen! sa...

Provade vinet i höstas, lite osäker på årgången, kan ha varit 06. Tyckte det var gott men något större avtryck lämnade det inte. Får kanske kolla upp '07 också.