lördag 9 januari 2010

2006 La Pousse d'Or Volnay 1er Cru En Caillerets


Halva vinbloggosfären verkar ha som nyårslöfte att dricka mer Bourgogne under 2010. Så lämpligt då att monopolet ställer till med mellandagsrea. Med tanke på hur mycket jag gillade 2006 Soixante Ouvrées gick det inte att låta bli att plocka ihop lite blandade gullepussar tidigare i veckan. Vi korkar upp kvällens flaska till confit de canard.

Glasen fylls av ett ljusrött vin med vattenklara kanter; det här går utmärkt att läsa tidningen igenom. Doften är med på noterna direkt ur flaskan med inslag av rödsvart frukt som drar åt både jordgubbar, tranbär och mörkare körsbär med en liten citruskant, och så snyggt infattad fatrostning som fyller ut konturerna. Skira, parfymerade toner av violer och hudkräm kontrasterar fint mot dovare, animaliska inslag av grillat kött. Kryddor förstås, av exotiskt slag som spiskummin, och så lite lera och grön örtighet och vips så kan man bli sittande där med näsan i kupan halva kvällen. Det är något visst med doften av Bourgogne...

I munnen får man ett slankt vin där det är svårt att undvika ord som elegans och finess, men det finns också en gles vattnighet som skvallrar om mellanår även om aromerna med syrornas uppbackning hänger med fint ut i den hyggligt långa eftersmaken. Det här vinet har inte samma stoppning som syskonet 60 Ouvrées, och för egen del önskar jag lite mer färgmättnad och intensitet i smaken. I avslutet minglar fatlakrits och mineraler med en del gräddkola som skvallrar om vinets ungdom. En god, tillgänglig och lättgillad om än knappast stor Bourgogne. Femhundra spänn hade känts som en pungspark, men till det nya priset är jag glad att ha köpt några flaskor. (89)

PS. Finare Vinare som uppfyllt sitt nyårslöfte med råge har förstås redan smakat.

4 kommentarer:

Ulrik sa...

Är jag den enda som inte lovat att dricka med Bourgogne? Jag får väl lova dricka mer NZ Pinot, I guess. ;-)

Frankofilen sa...

Kiwipinot är inte det sämsta. Det ser jag gärna mer av i glaset under 2010.

ASi sa...

Jag hoppas de flesta snarast överger detta larviga löfte. Enda sättet att få ner priserna och öka tillgängligheten är att färre dricker röd bourgogne!

Frankofilen sa...

Precis, Asi. Tunna, snipiga blomstervattensviner är vad de är...