torsdag 20 augusti 2009

Sortimentsprovning Wine Trade

Importören Wine Trade bjöd in till provning av sitt intressanta sortiment, men jag insåg rätt snart att det här inte var min dag. Anden var villig, men efter sjutton timmars jourarbete följt av två timmars sömn hade kropp och hjärna stora svårigheter att prata, smaka och skriva vettiga noteringar på en och samma gång. Alltså åkte anteckningsboken snart ner i väskan, och istället ägnades eftermiddagen åt att spotta i kors och tycka till med Finare Vinare medan de skrev för glatta livet.

Dagens absoluta höjdpunkt var 2006 Domaine Gauby La Muntada. Lättfotad elegans parad med rustik ursprungskänsla, fantastiskt gott. Nästan lika stor favorit var 2002 Domaine Peyre Rose Clos des Cistes som trots lite mer kraft, värme och russinkänsla var en riktig njutning att dricka.

Dagens utedass stod 2008 Domaine Gauby Calcinaires Rouge för. Man kan prata om biokänsla och bondgård hur mycket man vill, men skit är skit och här fanns en hel latrin. Klart över gränsen för mig, men det kanske blåser bort med lite tid?

Dagens största överraskning var de lustkänslor Château d'Arlays vita viner gav mig. Vi dricker väldigt lite vin från Jura, och oxidation brukar sälllan vara min tekopp när det gäller vita viner, men nu... Intresseväckande nötig doft, knastertorr smak med typisk sherryton, så fräscht.

Dagens minsta överraskning: ovan nämnda d'Arlays Macvin. Brrr. Finkelångor och elände. Macvin var inte min grej den här eftermiddagen heller.

Dagens inköpslista. Skall man försöka sammanfatta Wine Trades sortiment med ett ord får det bli personlighet. Många viner var bra, en del föll mig mindre i smaken, men allesammans har de mängder av karaktär och personlighet som garanterat sätter fart på både sinnen och konversation runt ett dukat bord. Några av de viner jag gärna köper och dricker igen är 2006 Domaine Olivier Pithon "Saturne", 2006 Domaine Matassa "Cuvée Romanissa", 2006 Domaine Gauby "Vieilles Vignes" och 2006 Tablas Creek "Esprit de Beaucastel".

För en fullödig rapport vänder man sig förstås till Finare Vinare.

Inga kommentarer: