fredag 6 februari 2009

2005 Bosquet des Papes A la Gloire de Mon Grand-Père


Ni vet hur det är med semesterviner - så gott på plats i solen och värmen, så vidrigt en snöblöt februaridag på dessa breddgrader. Med fortfarande hyfsat oblekta minnen från vår sista kväll i Paris i somras var det här en av de flaskor jag såg fram mest emot i februarisläppet och köpte flest av. Den där kvällen i juli var charmfaktorn total, och vi vill gärna ha en repris ikväll.

Bosquet des Papes är en av de mer traditionella producenterna. Den här cuvéen utgörs av 98% grenache från 60-80-åriga stockar i norra delen av appellationen i Les Gardioles. 18 månader i foudres, och de sista procenten har man toppat upp med cinsault och clairette rose.

2005 A la Gloire de Mon Grand-Père är ljusare än Graillots nolltrea, mer åt det granatröda hållet och läckert transparent. Ur karaffen sprider sig en stor, parfymerad och rent eterisk doft av hallon och jordgubbar uppblandande med violer och allmänna ängsblommor. Lite örter och solvarma stenar letar sig in i bilden efter hand, och så de där aromerna jag i de här sammanhangen mer och mer sätter i samband med gammelgrenache snarare än fat: gräddkola och choklad. Det här är är ungt men väldigt härligt, och letar man tillräckligt noga hittar man säkert några noriark också. Smaken bjuder däremot på lite knuten frukt som verkar ha slutit sig en aning sedan i somras, eller så är det omständigheterna som spelar in. In träder alkoholen, som breder ut sig och ger en rätt påtaglig eldighet trots att vi håller stenhårt på serveringstemperaturen. Visst finns en fin intensitet, och årgången har givit en hel del uppstagning åt frukten och alkoholen, men för min smak flörtar det här väl mycket med den där alladinasken. Nästan uteslutande grenache kan vara lite knepigt. Jag är fortfarande svårt charmad av doften, men i grenarna drickbarhet och helhetsintryck vinner Graillot ikväll. Lite snopet med tanke på förväntningarna. Vinet är gott, men blir förhoppningsvis ännu bättre med tid.

14 kommentarer:

MMM sa...

Med risk för upprepning... Det är den vanliga sketna tappningen som oftast levererar mest hos Bousquet des Papes. Jag har hoppat över alla specialcuvéer denna gången.

Frankofilen sa...

Fast 1998 Chantemerle VV verkar du ju ha gillat. ;-)

Jag hoppas på tiden. Det här vinet är gott, men tyvärr inte riktigt så mycket i min smak som jag hoppades/mindes det. Deras 2005 Tradition däremot är klockren.

MMM sa...

Det har du väldigt rätt i! Men jag gillade 1998 Tradition ännu bättre - och till ett lägre pris känns valet ganska enkelt. Men visst gör de bra viner!

JW sa...

Även vi drack det här vinet igår. Det doftade så härligt av hallon och jordgubbar ( kände du någon rabarber?) att man nästan förlåter den knutna frukten och alkoholstinna helheten. Utmärkt gott till fläskkotlett med ungsbakade rotfrukter men inte lika roligt ensamt. Köpte bara en flaska och jag tror jag är nöjd med det.

Finare Vinare sa...

Franko, vad var det ni åt till, där i Paris?

Vi drömmer om framtida användning i sällskap med ost. Men det behöver några år på sig för att hitta harmonin, kändes det som.

Och visst, är det ren drickbarhet man vill ha så är 2005 Tradition svårslagen...

Frankofilen sa...

I Paris var det en källarsval pop'n'pour till grillat kött och aligot

Charmfaktorn var ännu större och eldigheten mindre besvärande, men ni vet hur det är med semesterviner ;-)

Anonym sa...

Med din semesterförälskelse i färskt minne köpte jag givetvis ett par av den här.
Det låter fortfarande riktigt, riktigt härligt, men knuten frukt finns det väl bara en bot för?
Tack för att du tog en för laget, för det här innebär att jag låter mina grabbar köra ett träningsläger innan de får gå upp i ringen mot lite väl vald mat och ost.
Då räknar jag med att de gör Farfar stolt och mig lycklig.

Kayaker sa...

Flaskvariation, förväntningar, fasskillnad eller en kombination?
Jag köpte på mig en flaska i släppet, testade lite grand till några lammkotletter och köpte på mig några till. Jag hittade en hel del örter och vitpeppar i ffa. smaken och överlag så känns det som om jag fick mer av allt. En skillnad förutom förväntnigarna var att jag inte luftade den speciellt mycket innan första smakprovet. M.a.o. så antar jag att jag därigenom kom närmare er lyckade pop'n'pour från i somras och som grädde på moset vad gäller min fasteori så var den mer sluten när jag drack upp resten nå'n dag senare. Jag tror att man antingen ska dricka den nu - utan nämnvärd luftning - eller också låta den inta horisomtalläge i några år.

Frankofilen sa...

Några års horisontalläge blir nog utmärkt. Kul att vinet levererade, för visst är det gott trots mina invändningar den här gånger. Vad tyckte du om alkoholen?

Kayaker sa...

Eldigheten var märkbar men absolut inte störande. Första dagen hade alkoholen ingen chans mot örterna och pepparn i smaken

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Frankofilen sa...

Om du tänker spamma landets vinbloggar med reklam är det kanske smartare att inte göra det hos allihop på en gång ;-)

Niklas Jörgensen sa...

"Malin", ditt tillvägagångssätt är knappast till din fördel. Varför måste hela bloggosfären veta om ditt fynd som precis lanserats i BS? Lamt försök och knappast ett sätt som inger förtroende för er vinfirma. Blä för övertydlig reklam...

Anonym sa...

Tak for de interessante oplysninger