fredag 19 september 2008

2004 Keller Dalsheimer Hubacker Riesling Spätlese


Argh! Vad är det för fel på tyska viner? Eller på korkarna rättare sagt? Ikväll var det dags att ta fram kaffefiltret igen för att rädda vad som räddas kan från korksmulorna. Det här har hänt fler gånger än jag orkar tänka på - men jag kan inte påminna mig att det någonsin hänt med en fransk eller italiensk flaska. Använd skruvkork om ni inte vill satsa på korkar av god kvalitet!

Nåja, till vinet. Ljusgul färg med lite ärgigt inslag. Doften ger en blandning av tropisk fruktighet och gula äpplen parade med petroleum av den fränare sorten, rena flygbränslet. Det finns lite inslag av grön, stjälkig blommighet och modellera - en association jag oblygt stjäl rakt av från Mise en bouteille som också smakat. Faktiskt ganska klockrent när man väl tänkt tanken. Smaken innehåller ganska tilltagen sötma - jag hade inte reagerat om det stått auslese på etiketten. Och det är väl här min största invändning finns; syrorna är inte tillräckligt höga för att riktigt balansera upp sötman. Det trillar absolut inte i diket, men känns lite vingligt. Ananasspad och oljig mineralitet följs åt i den ganska långa eftersmaken.

Gott, men inte mitt i prick. Möjligen hittar vinet balansen med lite lagring när sötman torkar in en aning?

3 kommentarer:

Anonym sa...

dricker oerhört mycket tysk och österrikisk riesling och har då aldrig lyckats med att sabba en enda kork. Lär nog vara handhavande, men pröva att byta korkskruv till en med "kyparmodell" av ett bra märke, kostar inte många hundralappar samt är dom bästa.

Niklas Jörgensen sa...

Nja, anonym. Jag är nog inne på Frankofilens linje jag. Har också en hel del märkliga korkar att berätta om. Många har dessutom varit helt genomfuktade vid ung ålder!

Jag använder en klassisk kyparkorkskruv så jag tror faktiskt det ligger något i Frankofilens påstående.

Frankofilen sa...

Anonym - om det var mitt klåpiga handhavande det hängde på borde jag väl få stå och filtrera viner även från andra länder? Jag kan bara minnas att det hänt med tyskar. Var och varannan kork känns murken, genomblöt, kort och allmänt knackig. Visst är jag lite hård och kateogorisk i posten, men det känns nästan som att man satsar på korkar av lägre kvalitet än seriösa producenter i andra länder. Det får bli en prospektiv studie, jag tänker föra statistik över flaskor med knackiga korkar...