måndag 24 mars 2008

2006 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Spätlese #12


Jag har hört flera som säger att Willi Schaefer lyckades bättre med sina nollsexor än nollfemmor trots att 2005 anses vara en av de bästa årgångarna på länge i Tyskland. Å andra sidan är väl just Schaefer en producent man tryggt kan köpa i varje årgång. Just nu finns några av hans viner i vinkällarbutikerna, och vi måste smaka direkt; det var länge sedan vi drack moselriesling. Annars verkar 2006 ha varit en lite småknepig årgång, och man kanske skall tänka igenom sina inköp när vinerna nu anländer efter hand i butikerna. Vad ständigt underhållande Terry Theise tyckte om årgången hittar ni här, och om man klickar runt lite finner man även hans läsvärda kataloger för Tyskland, Österrike och Champagne i PDF-format, men jag gissar att länken är gammal skåpmat för alla rieslingskallar.

Vinet har en mycket blek gul färg med litet grönskimmer. I doften, som är lite blyg, finns våta stenar, vita päron, äpplen, persika, citrusfräschör och en svag pust av jasmin och te. Inte riktigt någon petroleum ännu, men fagra löften om att marken redan är inmutad mitt i fältet och att man påbörjar borrningarna inom kort. Det finns en liten gnutta spritsighet som retar tungspetsen innan smaken kickar in med fruktsoda, allehanda citrusfrukter, honungssötma, lite piggelin och en läcker småsalt ostronskalig mineralitet som gör sig så bra med sötman i vinet. Syrorna är förväntat höga och bär fram den klingande rena eftersmaken som helt saknar kladdighet. Nu förstår jag verkligen vad lip-smackingly good betyder, för efter varje sipp kan jag inte låta bli att smacka som en gammal gubbe som undrar om löständerna sitter kvar. Förstås alldeles för ungt, men lysande njutning efter en tur till lekplatsen i snöfallet.

PS. Vi har en sparad slatt i kylen. Ett glas medan maten puttrar är livskvalitet, men skall jag vara kritisk är det kanske lite väl snällt och lite saftvarning, kvällens sipp uppvisade löjligt stora likheter med smält piggelin. Men att vinet blir bättre med lagring när sötman gått in en del är väl ingen nyhet.

PPS. Det var visst fler som inte kom runt piggelinliknelsen...

4 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Härlig rapport! Vi har extremt svårt att komma oss för att korka upp just ung moselriesling... men nu senast har vi har handlat en del 2006 Graacher Himmelreich Auslese från Joh.Jos.Prüm och båda nollfemmorna från Weins-Prüm. Ryktena om Schaefers läckra nollsexor har förstås nått fram till oss - och inte minst löften om tidig drickbarhet. Köper du fler av den här? Ska du prova ytterligare någon?

Frankofilen sa...

Jag har gått och funderat på just om man skall köpa fler flaskor eller inte. Men vi har två kvar och det får nog räcka. Det här är jättegott, men det finns så mycket som lockar och vi är inte gjorda av pengar. Och jag passar nog på de andra Schaefer just nu. Jag köper rätt lite auslese och BA, och Graacher Himmelreich Spätlese är nog ganska lik och, enligt konsensus om jag fattat rätt, även lite sämre än det här så den får också vara. Hade man haft obegränsat med pengar och lagringsutrymme däremot...
Men tveka inte att prova själva, den är jättefin.

Anonym sa...

Ja, tänk att bara kuna ställa undan några lådor i sisådär tio år lite på en höft... Det här låter förutsägbart jättegott, men jag ska försöka vänta lite i alla fall.

Spara ett ex till mig när du trycker t-shirts med rieslingskalle på bröstet.

Frankofilen sa...

Hehe fick plötsligt rejält habegär efter en sådan tröja. Men det får väl räcka med tatueringen... i nacken. ;-)