torsdag 14 februari 2008

2004 Domaine Le Clos de Caveau Vacqueyras


Jag erkänner - jag har en tendens att gifta mig med mina viner, och det känns alltid lite trist att korka upp sista flaskan av en trotjänare. I dessa stunder är det viktigt att påminna sig själv om varför man egentligen köper vin: för att njuta dem tillsammans med nära och kära till mat. En gammal dammig flaska som för länge sedan passerat bäst-före-datum hör snarare hemma på museum än hemma hos riktiga vinälskare. Men ändå - tack för alla stunder, kära 2004 Le Clos de Caveau. Du dök upp bland de tillfälliga nyheterna för precis ett år sedan ganska osedd av de svenska recenscenterna, men som du sken under våren och sommaren! Du levererade gång på gång långt mer än man kunde kräva, och kändes stundtals som själva definitionen av vad södra rhônedalen kan erbjuda i form av varm kryddig underbar drickvänlighet. För min egen smak började du dala under slutet av förra året, och även om det nog inte är panik att dricka upp så tror jag inte du kommer att återfinna riktigt samma form med lagring. Ikväll bjuder du på en först ganska gles doft av körsbär, hallon och peppar, men med någon timme i karaff breddas paletten åt det mörkare hållet samtidigt som halva kryddhyllan dyker upp. Det finns också lite gräddkola och en näve jord parat med lite tallbarr. Smaken saknar lite av stunsen från förr; mitt och slut känns lite glesare och det har tilkommit en liten bitterhet i eftersmaken jag inte alls känner igen men ändå smakar det riktigt bra och très Vaucluse. Du är fortfarande ett väldigt gott vin även om det krävs lite övertalning för att få dig att visa sig ordentligt. Kanske är du bara inne i en svårare fas och kommer att blomma upp igen med mindre frukt men desto mer sekundäraromer. Vem vet? Men som jag älskade dig i din direkta ungdom! Jag hoppas den för mig okände importören Global Beverage Marketing AB Sverige snart får hit nollfemmorna, även om hemsidan knappast inger förtroende.

3 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Hehe, som vanligt känner vi så väl igen oss. Man vill helst ha lådvis av sina favoriter för att slippa skiljas från dem! En vacker kärleksförklaring i alla fall med rörande sista flaskan-sentiment "alla fina stunder vi haft tillsammans blabla, snyft..." Man undrar en smula hur detta trevliga vin hittade in i Global Beverage Marketings produktlista. Vi ska nog inte hysa alltför stora förhoppningar om att få se nollfemmorna på hyllorna ;-) Varför inte maila iväg en fråga, förresten!

Anonym sa...

Now that's amore!

Alltid blandade men starka känslor när ena halvan av en lång relation läggs i graven.

Frankofilen sa...

Hehe, jag hörde nästan Scott Walkers mörka stämma i bakgrunden när jag korkade upp: "make it easy on yourself...cause breaking up is so very hard to do".

Nåja, on to new and better things.

Bra förslag att maila GBM Sverige. Utifrån hemsidan är det helt obergipligt att de tagit hit ett biodynamiskt vin från en liten familjeproducent. Det verkar mest vara polsk öl med Indiana Jones-komplex de pushar för.