söndag 23 september 2007

2004 Huet Le Mont Sec


Till kvällens krabba blir det ung biodynamisk Vouvray från ett av appellationens största namn: Gaston Huet. Färgen är blekgul. Doften innehåller kartiga äpplen och päron, lite citron samt ordentliga doser champinjonkräm och grön sparris. Smaken är klingande ren och fräsch med rejäla syror och ett gott uppfriskande slut med mineraler och nästan en gnutta sälta. Som så ofta var sista glaset godast trots viss luftning innan det serverades. Härlig Chenin Blanc. Vinner på lagring men gott redan nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

nu har jag tagit mig i kragen och satt upp ett eget embryo till vinblogg. Vi får se vad det blir av det. Titta hemskt gärna in på http://nettareegioia.wordpress.com/ ibland.

Beklagar om jag missbrukar kommentarsfunktionen i brist på mejladress. Men det är väl bara att låta bli att publicera om du inte vill.

Frankofilen sa...

Missbruk? - snarare en av de mest glädjande kommentarerna på länge. Vilken fin blogg! Huga, man får skärpa sig. Du är redan bookmarked - ser fram mot spännande läsning.

Anonym sa...

Stort tack för uppmuntran. Något behov av frankofil skärpning har jag väldigt svårt att se... Jag ser fram mot att fortsätta hänga här för stora upplevelser by proxy.