onsdag 23 maj 2007

Kronenbourg 1664 Blanc


Vadnu - en ölpost? Öl tillhör ju också livets väsentligheter på något sätt, och detta är ju franskt. Alldeles svettig efter att ha stressat till SB efter jobbet för att lägga in en beställning före kl 18, sjunker jag ned på balkongen med ett glas. Det är varmt i solen och det borde vara perfekta betingelser för att njuta detta relativt nylanserade sommaröl i blå flaska.

Färgen är ljus och grumlig, doften syntetisk med inslag av citron, passionsfrukt och läsk. I munnen är smaken mild med minimal beska, i det närmaste söt och lite kladdig med inslag av apelsin, citron, aprikos, passionsfrukt. Skall även vara smaksatt med koriander vilket jag inte associerade till förrän jag läst det på etiketten och jämförelsesniffat i burken på kryddhyllan. Fy för den lede, vilket slemt öl. Tänk billig fulöl för en tia burken blandad med rejäla doser sifonläsk. Dödskalleflaggan hissad.

7 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Stressa inte till systemet. Det går utmärkt att ringa in beställningarna om de känner till dig och ditt namn!
Så smidigt...man kan hugga direkt när idén dyker upp, utan att det blir ett helt företag. Och ölen hoppar vi nog över...

mvh,
Finare & Vinare

Frankofilen sa...

Måste prata med personalen på systemet - jag lägger ju alla beställningar i samma butik som är närmast. Vore onekligen enkelt att bara kunna ringa, det är ju nästan skrattretande hur många tidigare beställningar som kommer upp när de lägger in mina uppgifter, så lite stamkundsförtroende kanske man kan hoppas på.

Anonym sa...

Är bilden tagen i Skanör? Misstänkt likt mina sommarminnen...

Frankofilen sa...

Nej, stranden finns på Île d'Oléron utanför Franska atlantkusten.

Anonym sa...

Same same, but different. Åk till Skanör nästa gång. Närmare och med minst lika fina träpålar :)

Anonym sa...

Så illa var det inte förra sommaren tycker jag, transportskadat kanske?
Nu närmar sig varmare tider och jag skall i alla fall ge det en chans till.

Frankofilen sa...

På't igen bara... för egen del blir det pass. Jag tycker tyvärr 1664/Kronenbourg är rätt så slätstruket i vanliga fall också, men det här var något extra. Skylla på transportskada är nog önsketänkande, men smaken är ju som baken.