söndag 13 maj 2007

Floskeltoppen - en liten vinparlör

När man som jag älskar att spendera alldeles för mycket tid läsandes böcker, artiklar, tidningar och nätsidor om vin, märker man efter en tid att vissa nyckelformuleringar återkommer gång efter annan, inte minst på den här bloggen om jag skall vara ärlig. Men vad betyder de egentligen? Varsågoda, här kommer en liten vinparlör som kommer att bespara er mycket tid ;)

-"Vinet behöver tid/är för ungt" betyder "fy tusan vilket slemt vin men här har jag investerat en massa prestige och pengar på en massa Parkerpoäng, att jag sedan inte alls gillar stilen finns inte på kartan så jag gömmer den i källaren ett tag och hoppas på det bästa..."

-"Måste vara en dålig flaska/an off bottle" handlar egentligen om samma sak. Speciellt när denna kommentar levereras till någon som inte gillar ett vin man själv tydligt har uttalat sig positivt om tidigare, tex på olika message boards. Andemeningen skall då tolkas som att "min smak är oantastlig och allena rådande; gillade du inte vinet måste du fått en dålig flaska".

-"Vinet är slutet/i tunneln" är en annan variant på samma tema av bortförklaringar när flaskan inte lever upp till förväntningarna man hade.

-"Ett hedonistiskt vin" betyder "wow, den flarran visste var den tog, en 16-procentig Shiraz med restsocker - yippikayee".

-"Ett intellektuellt vin" betyder "wow, den flarran visste var den tog, och nu sitter jag här bladigt lycklig och blir sådär sentimental igen och tänker på livet och druvor och den där tjejen i Aix-en-Provence 1989 på tågluffen och kälken jag hade som barn..."

-"Ett sexigt vin" betyder "wow, den flarran visste var den tog, hmmm undrar vad mitt ex gör just nu...om man skulle ringa?"

-"Ett sensuellt vin" betyder "wow, den flarran visste var den tog, hmmm mysigt att min partner sitter på andra sidan bordet..."

-"Ett riktigt matvin" betyder "det här vinet är så enkelt, surt, snipigt och strävt att det krävs en bit mat för att få ner det".

-"Njutes bäst på egen hand" betyder "den här fruktbomben är så söt, eldig och alkoholstark att den kväver alla andra smaker".

- "Ett riktigt grillvin" betyder "det här sötfruktiga, jolmiga och karaktärslösa massproducerade Nya Världen-vinet kräver att du är lite småpackad, utomhus och dricker det till vidbränd flintastek".

-"Ursprungtypiskt med tydlig terroir" betyder "samma gamla franska inslag av jord, gödselstack, inälvor och stall som vanligt".

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag inser att jag är larvigt sent ute, men en så här briljant post får inte stå okommenterad.
Och jo, detta är mer en intellektuell än sensuell eller sexig kommentar.