fredag 11 maj 2007

2006 D'Arenberg The Hermit Crab



Ikväll lagar vi musslor till förrätt. Moules Marinière lärde vi oss laga av Monsieur Félix som inte bara ägde huset vi hyrde i Le Vivier-Sur-Mer för några år sedan, utan även visade sig vara något av byns musselkung som drog upp flera hundra ton musslor varje år från sina bouchots i Mont-Saint-Michel-bukten. Receptet är löjligt enkelt, smält en klick smör i en stor kastrull, helst beurre demi-sel från Bretagne, fräs lite hackad schalottenlök och vitlök i smöret, häll på musslorna och slå på en skvätt torrt vitt vin. Strö över lite persilja, på med locket, och när alla musslor har öppnat sig är det klart. Inget larv med extra vatten eller grädde. Vansinnigt gott, med skyhög madeleinekakefaktor för oss.

Jag vågar knappt berätta vad vi drack till mufflorna (min dotters uttal). Ok, det var så när att jag hastade ned till systemet strax före tre för att köpa den där 59-kronors Muscadet-Sur-Lie som släpptes i maj, jag funderade även på krispiga vita från Loiredalen från källaren, men jag var verkligen sugen på att prova D'Arenbergs The Hermit Crab med tanke på att den fått vansinnigt fina recensioner och för att veta om man kanske borde köpa fler flaskor nu när chansen fortfarande finns, så jag tänkte att va fan.. vi kör. K strödde extra salt i såren när vi åt genom att prata om renrasig Riesling och krispig Chablis. Det här var en klassisk felmatchning i nivå med ketchup på tryffelrisotto, ialla fall i för min gom.

Nåja, vinet är i vilket fall som helst ganska vackert ljusgult. Doften är stor, blommig och fruktig där fruktprofilen drar åt det tropiska hållet med ananas, persika, mango, honung, och citron. I munnen är vinet drygt medelfylligt, rent av fett och lite oljigt, med samma söta tropiska frukter och vax. I avslutet finns viss grapefruktsaktig bitterhet och lite vad jag inbillar mig är alkoholsötma trots att etiketten anger relativt måttliga 13,5 %.

Det här är absolut inget dåligt vin, men inte riktigt vår stil, och framför allt inte till musslor. Grillad fisk eller ljust kött vore bättre. Jag har ytterst begränsad erfarenhet av vita Rhôneviner och vågar inte uttala mig om hur bra kopia detta är. 65% viognier och 35% marsanne.

1 kommentar:

Finare Vinare sa...

Det låter verkligen gott. Vi äter gladeligen moules frästa i vitlök, chalottenlök och olja emellanåt. Ikväll bjöd vi gästerna på vongole (faktiskt var det hjärtmusslor från västkusten) från Melanders. Frågan är om inte en billig muscadet har vad som krävs? Men det finns ju godare vin. Vi har druckit sancerre någon gång, ikväll blev det Riesling Vorbourg.

hälsningar,
Finare & Vinare