torsdag 10 maj 2007

2005 Torbreck Woodcutter's Shiraz

Jag har varit hemma från jobbet i rena sjukstugan senaste dagarna med kinkiga, febriga barn och sambo, så när lugnet lagt sig, Alvedonet och penicillinet börjat verka och jag fått lägenheten för mig själv, greppade jag första bästa flaska i "drick nu"-högen.

Färgen är mörkt lila, vinet är tjockt, visköst med stor doft packad med explosiv frukt, björnbärssylt, blåbärssylt, körsbär, anis, lite peppar och eucalyptus. I munnen är vinet skogshuggarfylligt, det breder ut sig på längden och tvären och rycker upp eventuella franskspråkiga smaklökar med rötterna, men det finns även syror och nästan inga tanniner alls. Faktiskt lite åt det silkiga hållet tro det eller ej. Håller balansen! Dessutom saknas den ibland uttalade sälta som gör många Barossa-shirazer närmast odrickbara för mig.

Det här är verkligen inte för alla, på cellartracker finns två tydliga läger- antingen så gillar man det eller inte. Själv så blir jag förförd av all frukt och kraft och tillhör de som gillar, iallafall ikväll, men mer än ett eller två glas orkar man inte med. Passar säkert utmärkt nästa gång ni lagar helstekt mammut.

Sökord: flanellskjorta, motorolja, ryssfemmor

Inga kommentarer: