torsdag 3 maj 2007

2004 Le Clos de Caveau Vacqueyras

Efter Chapoutierbesvikelsen har vi istället gått och smuttat på denna Vacqueyras senaste dagarna. Jag har nämnt detta vin tidigare, släpptes i februari och det finns fortfarande enstaka flaskor kvar märkligt nog. Här finns precis allt jag saknade i Chapoutiers Châteauneuf - sydfransk funk, bredare palett och framför allt ryggrad - det är Syrah med i blandningen. Trots att vinet absolut är varmt och kryddigt är ändå den mörka frukten på något sätt sval och ren hur det nu går ihop. Jag tycker många av de 2004:or jag provat har denna fina rena frukt och jag ser fram mot att prova någon av de stora som Clos des Papes eller Pégau. Det här vinet är en mycket större upplevelse än de CdR som finns i sortimentet, för bara några tior extra.

Inga kommentarer: