fredag 4 maj 2007

2002 Château Chasse-Spleen

Det börjar bli dags att prova denna 2002:a. Vi har dessutom en enda stackars flaska av årgång 2000 men den får ligga till sig lite med hänvisning till korkskruvsångest och den bättre årgången. Dubbeldekanteras strax innan maten, men inget sediment att tala om. Färgen är djupt karmosinröd. Doften är relativt stor och homogent sötfruktig med the usual suspects: cassis, lite lakrits, lagerblad och elegant ek. Det luktar Bordeaux helt enkelt, visserligen utan mognadstoner som stall och läder. I munnen är vinet direkt slankt och medelfylligt med läskande syror och liten men kort längd. Vill man vara kritisk så är mellanpartiet lite vattnigt och i avslutet återfinns lite kartiga gröna toner men likväl gott! Doften är dock bättre än smaken. Borde ha viss uppsida då den blev bättre med lite luft efter barnens läggning. En trevlig Bordeaux som tyvärr verkar vara slut på systemet nu men i ärlighetens namn så tycker jag nog 2004 Château Belgrave för samma pris är snäppet bättre, om man nu skall jämföra, och det är väl det man ska.
Till grillad entrecôte, sallad på Le Puy-linser med rödlök, Romanticatomater, persilja och lite vinäger och olja samt en Finare Vinare-inspirerad blomkålspuré.

9 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Vänta med den stackars 2000 Chasse-Spleen. Vi har några på lut och kommer inte lätta på korken innan nästa årtionde....

Tavastgatan sa...

Om du jämför 2002 med 2001, vad säger du då?

Frankofilen sa...

Hej Fredrik, jag har tyvärr inget svar på din fråga då jag inte har provat 2001:an. Generaliserar man till hela årgången så tror jag 2001:an kanske har större potential, men 2002:an är väldigt god just nu. Finare Vinare har däremot provat 2001:an den 25 mars, läs gärna deras upplevelser på vinare.blogspot.com

Tavastgatan sa...

Jo, jag känner till dem. Mycket välskrivet - liksom dina texter - och ett fruktansvärt tempo, det är nästan ett vin per dag senaste tiden. Härligt - men jag fattar inte riktigt hur de klarar av det. Själv försöker jag ordna ett tillfälle i veckan att koncentrerat dricka ett bättre vin, men det går knappt. Ikväll blir det dock Riesling Hugel Jubilee, 2001, till torskrygg. Eventuellt också ett glas Beringer Cabernet Sauvignon, 1996 (grannen har köpt en hel pall mycket billigt ur RS).

Anonym sa...

Delade på en sån här i går till lamm, kantareller, potatisgratäng och lite getbrie for after.
Jag kan inte jämföra hur mycket uppsida som trillat fram jämfört med när du drack det, men vinet är definitivt inte i utförsbacken.
I övrigt, det här var ett vin som passar nose-guys. Doften är suverän (med the usual suspects, just det, svarta vinbär, prydlig ek, lite ceder och lakrits.).
Smaken håller dock inte vad doften lovar - din beskrivning är på pricken för mig (och jag kollade den inte på förhand). Lite för grön, lite för gles och aningen för kartig för att få jorden att dallra under jättens steg. En för sitt pris helt okej, Bordeaux, varken mer eller mindre.
Sista skvättarna dracks efter uppåt fem timmar i karaff och jag tycker uppriktigt sagt inte att det hände så mycket mer än vad det gjorde under första timmens luftning. Jag har en kvar och vågar förutsäga ett par, tre års korkskruvsångest till.

Frankofilen sa...

"vågar förutsäga ett par, tre års korkskruvsångest till" ;-)

Kul att höra hur det här vinet beter sig nu. Utförsbacken är nog ganska långt borta tror jag, men frågan är hur bra det blir med mera tid. Vi har en flaska kvar och ingen egentlig plan för när den skall drickas.

Anonym sa...

Jag tror i och för sig inte att potentialen är gigantisk, men ...
Det jag tänkte var att utförsbacken i alla fall inte är nära, vinet kostade inte skjortan och var inte så exceptionellt att det är helt omistligt.
Då kan det vara värt ett litet experiment och se vad som händer på ett par, tre år.
Man borde väl hålla sig till 2012 för att experimentet ska få riktig mening, men jag gissar att det blir 2010-2011 istället.

Henrik sa...

Tänk att det dröjde ända till 2015 innan jag gav mig på den här;-) Det har den nog tjänat på och den lär kunna ligga flera år till. Dock, ser ingen poäng med att vänta, den är nog mer eller mindre så rolig den blir.

Frankofilen sa...

Bra korkskruvsångest där ;) Har en kvar själv.