torsdag 5 april 2007

Jim Ford - The Sounds of Our Time

Härom veckan släpptes den så äntligen, den heliga graalen för älskare av countrysoul, återutgivningen av Jim Fords enda och närmast mytiska fullängdare "Harlan County". Jag måste erkänna att jag själv var ganska omedveten om Fords existens ända tills hans bidrag stack ut på de utmärkta samlingarna Country Got Soul Vol 1 och 2. När så journalisten och musikern L-P Anderson sökte upp mannen och redogjorde för mötet i den kanske mest läsvärda av alla artiklar i tidskriften Sonic förra året växte intresset. Ryktet gick att det tyska kvalitetsbolaget Bear Family skulle återutge skivan och att man dessutom funnit en hel del outgivna pärlor som skulle inkluderas, och nu äntligen finns skivan att köpa. Hela originalskivan i finfin ljudkvalitet och inte mindre än femton (!) outgivna eller svåråtkomliga bonusspår. Den utförliga bookleten utgörs av en engelsk översättning av L-P Andersons originalartikel, intervju med Nick Lowe, diskografi och bilder.

Och herregud vilken musik! Min värld stannar och jag måste flera gånger trycka på repeat. Här finns country, soul, rock, blues, pop, Memphis, Nashville, New Orleans, Mississipideltat, Los Angeles, Appalacherna, americana i kubik helt enkelt. Man kan hitta hur många kopplingar, referenser och likheter som helst, inte så sällan tänker jag på Mickey Newbury, Dan Penn eller Tony Joe White men lika gärna Stax och Muscle Shoals. Kompmusikerna består av idel ädel adel enligt Ford själv i den medföljande intervjun: James Burton, Jim Keltner, Gerry McGee och Dr John. Stråk- och blåsarrangemagen skrevs av Gene Page som även arrangerat bl a California Dreaming med Mamas & the Papas, You've lost That Loving Feeling med Righteous Brothers samt flera spår med Four Tops och The Temptations. Var och varannan låt känns som odödliga klassiker, inklusive flera av de hittills outgivna. Jag tror inte jag blivit så golvad av en återutgivning sedan Candi Statons inspelningar för Fame släpptes 2004.

Kostar som en billig Bag-in-Box, ger oändligt mycket mer. Kan tex köpas här.

Inga kommentarer: