tisdag 13 mars 2007

Korkskruvsångest

Jag erkänner, jag lider av svår samlarmani. Lägga på hög, ordna in, katalogisera. Se bara på min skivsamling. Doris Duke efter Nick Drake? - aldrig. Indelad efter inte bara artist utan även genre och kronologisk ordning de olika albumen emellan (även om min dotter för traditionen/sjukdomen vidare och gärna sorterar om i sin egen ordning).
Självklart gäller detta också vinkällaren. Bordeaux för sig, Bourgogne för sig, Norra Rhône i ett hörn och så vidare så gott det går; sanningen är att det börjar bli ganska ont om plats så en del flaskor hamnar helt enkelt där jag kan pressa in dem. Och för extra överblick använder jag såklart en virtuell källare i form av cellartracker där man med några få klick snabbt kan se exakt hur många flaskor Gigondas som finns kvar, vad andra användare tyckt om vinet, länkar till vinskribenternas recensioner - och vad flaskorna kostat i inköp om man är sadistiskt lagd. Jag älskar att då och då möblera om i källaren, hålla flaskorna i handen och i vissa fall minnas var och när man köpt dem.

Nackdelen är att samlaren i mig stundtals krockar med vindrickaren - att öppna själva flaskorna och njuta dem i gott sällskap är ju liksom vad det går ut på. Jag drabbas helt enkelt av korkskruvsångest. För när skall man egentligen öppna den där stackars enda flaskan av 1998 Domaine du Pégaü Cuvée de Laurence inköpt på plats i Châteauneuf-du-Pape till exempel? Är den verkligen mogen redan? Och i vilket sammanhang skall vi dricka den?

Det finns såklart hur många argument som helst för att sätta screwpullen i korken: att det är den speciella flaskan som gör tillfället - en regnig måndag efter en vidrig dag på jobbet är så bra som något och att det alltid finns nya fantastiska flaskor som väntar på en därute - århundradets årgång väntar alltid runt hörnet. Det handlar ju bara om jäst druvsaft så slappna av.
Jag vet, jag vet, men jag kan inte rå för min tvekan. Och det är då min sambo är så bra att ha till hands för påputtning och övertalning. Vad det egentligen handlar om är såklart för få flaskor - har man en låda så är det ju bara att börja dricka. Hmm, det är nog det som är lösningen - köp mer vin.

Inga kommentarer: